Harvinaista herkkua ulkomailta jälleen stadissa – kyproslainen post-punk -duo Solvychegodsk saapuu Helsinkiin! Pimenevän kesäillan Lepakkomiehessä avaa Thelma’s Dream sekä 20 000 Hz.
Liput ”pay what you can” 5€-15€!
20:30 20 000 Hz
21:15 Thelma’s Dream
22:00 Solvychegodsk
Solvychegodsk on jopa 24 albumia julkaissut post-punk -duo Kyprokselta. Heidän uusin albuminsa ”Кича” (eristysselli) vie eteenpäin antikapitalismin teemoja, tuo esiin huolen ihmiskuntaa ja luontoa vastaan tehdyistä rikoksista sekä jatkaa nyky-yhteiskunnan epäkohtien tarkastelua. Vaikka teoksessa on erityisen synkkä sävy, se sisältää myös kirkkaita toivon pilkahduksia.
https://svch.bandcamp.com/album/–18
20 000 Hz on kaoottinen konfettitykki, joka ampuu ilmoille diskoa sekä pop’n’roll-vaikutteisia hittejä. Yhtye edustaa post-punkia, joka on kääritty teennäisen hopeanhohtoiseen pakettiin, ja sen omaleimaisessa soundissa kuuluu 1970- ja 1980-lukujen elektronisen popin vaikutteita. Bändi yhdistää lo-fi-estetiikan ja kotikutoisen underground-asenteen, jonka inspiraationa toimivat tieteiskirjallisuus, punk sekä ABBA. Yhtye käyttää poikkeuksellista vanhan koulukunnan valoshow’ta, jossa hyödynnetään salamavaloja ja LED-valoja. Vanhentuneelta kuulostavat rytmit tuotetaan maailman vanhimpiin kuuluvilla rumpukoneilla.
Kaikuisilla kitaroilla, goottisävyistä romantiikkaa tihkuvilla vokaaleilla ja taitavalla rytmisektiolla varustetun dream pop -yhtyeen Thelma’s Dreamin musiikki liikkuu aavemaisissa ja utuisissa tunnelmissa. Keväällä 2025 brittiläisen Noon Records -levy-yhtiön julkaisema debyyttialbumi vei yhtyeen musiikkia syvemmälle upottavan shoegazen maailmaan. Albumi oli parhaimmillaan jopa koko Bandcampin myydyin shoegaze-vinyyli. Ahkerasti Suomea kiertänyt viisikko nähtiin maaliskuussa myös New Yorkin The New Colossus -festivaaleilla. Tällä hetkellä yhtye tekee valikoituja keikkoja ja kirjoittaa uutta materiaalia!



